Thursday 20 August 2015

HR: CARA UNTUK BAYAR CARUMAN KWSP PEKERJA

 
~assalamualaikum~

Post kali ni aku nak berkongsi mengenai cara-cara untuk membayar caruman KWSP pekerja-pekerja. Mungkin ada yang dah tahu dan tak tahu, so aku cuma nak share la ilmu sekangkang kera ini untuk yang masih tak tahu dan newbie macam aku.

Ok, benda pertama sekali, korang kena ada senarai nama pekerja-pekerja yang korang nak bayar KWSP untuk bulan tersebut contohnya bulan 8. Lepas tu korang kena download borang A. 

Borang A

Dah ada borang A ni, korang isi bahagian yang perlu seperti nama penuh pekerja, no IC dan kadar caruman yang perlu di bayar dan bahagian bawah sekali isi jugak nama korang & particular yang diminta dan cop company.

Bila dah siap dan lengkap isi borang A, boleh terus proceed dengan bayaran. Untuk buat bayaran, korang memerlukan borang seperti kat bawah ni. 



Borang ni boleh didapati di mana-mana bank yang berdaftar untuk buat bayaran KWSP. So, aku pakai borang dari Public Islamic Bank jelah sebab dekat dengan tempat kerja & senang pak cik runner g bayarkan. Ok, korang isi particular yang diminta dalam borang ni dan attach sekali cek untuk buat bayaran & mintak pak cik runner @ despach tolong g bayar kat kaunter bank tersebut. Oppss... attach jugak dengan borang A yang mula-mula korang dah siap isi. Lepas dah bayar, pak cik runner akan bagi kat korang borang bank td yang mengesahkan bayaran dah buat. 

Then, korang dah boleh nafas lega sebab KWSP pekerja-pekerja dah siap bayar.



#sekadarberkongsiilmu#


No comments:

Post a Comment

Komen yang baik-baik je yew.
Terima kasih sudi komen.. ^_^