Friday 19 September 2014

people who inspired me: Jamie Oliver

assalamualaikum


siapa minat memasak? sila angkat tangan.... siapa kenal chef handsome jamie oliver? sila duduk diam-diam sebab dia merupakan my idol in cooking line.haahhaha... (kenal yang hensem & hot je kan, memang tak boleh belah langsung)

mula-mula aku pon memang tak kenal siapa la mamat yang bernama jamie oliver ni. bila baca novel the wedding breaker a.k.a novel yang di adaptasi menjadi cerita ariana rose yang super duper fames pon ada sebut nama si jamie ni, aku pon mula datang perangai insist nak tahu yang memang tak boleh tunggu esok-esok, terus g tanya pak cik google kau!

aku tak kenal kau, tp kau kenal aku.. so peliks!
sekali pak cik google tu jawab, memang terkejut la tengok mr handsome ni. dah la hensem, pandai masak pulak tu. masakan dia memang awesome la kan. menangis tengok dia masak. sangat relax dan main campak-campak je dah siap. kalau aku masak tak da nak campak-campak, siap timbang-timbang bagai. sangat perfectionist! bukan apa, takut silap sukat jadi lain pulak dan membazir je.

style tak aku masak? ko ade?
dan sekarang mula la nak rajin-rajinkan diri ke dapur main masak-masak dan campak-campak. ahahaha. kalau mak tanya, chef jamie la ajar. kalau dulu dan sekarang dan selama-lamanya, aku suka tengok masterchef, tak kisah la masterchef malaysia, australia, canada @ the latest is masterchef professional, sekarang boleh tambah satu lagi chanel jamie oliver 15 minute cook. hahhaha...nanti-nanti aku update resepi-resepi versi jamie oliver.

yang buatkan aku tambah kagum dengan dia ni, setiap masakan dia ada diberitahu jumlah kalori. so, it good untuk yang berdiet. bukan setakat si jamie je aku kagum, tapi most of the omputih people la aku suka cara diorang fikir. contohnya, setiap apa yang dimasak diorang tahu jumlah protein, sugar, fat and so on. kalau kita tengok carta diet harian, contohnya, setiap hari badan memerlukan xxxx protein, xx karbohidrate, dan dari situ kita boleh rancang pemakanan harian kita. 

tambah satu lagi info, si jamie ni juga ada fight case dengan mc donald (ala-ala lawyer pulak) yang menyatakan hamburger yang dihasilkan sebenarnya dari low quality. si rujuk http://www.realfarmacy.com/chef-jamie-oliver-proves-mcdonalds-burgers-unfit-for-human-consumption/ atau http://jezkemp.blogspot.com/2014/05/hamburger-chef-jamie-oliver-proves.html


PESANAN PENAJA

why eat outside food while we can cook in just 15 minute!

No comments:

Post a Comment

Komen yang baik-baik je yew.
Terima kasih sudi komen.. ^_^