Tuesday 22 January 2013

PENGHUTANG

~assalamualaikum~

ok kawan-kawan, ari ni kita nak cakap pasal hutang...
wah2, dh mcm cikgu sekolah la pulak.. oppsss........
by the way, aku memang ada HUTANG!!! walawei betul la..
dah la aku x berapa suka hutang-hutang ni... actually, aku ni cepat lupa bab2 mcm ni...
so, untuk mengelakkan dari di soal di akhirat nanti pasal hutang yang tak berbayaq, bila berhutang aku akan cepat2 bayaq.. takut lupa!!
bila dah habis belajar, dah dapat degree + HUTANG PTPTN...
ni la masalah yang selalu bermain-main dalam kepala otak..
macam mana nak settle hutang PTPTN?
tetiba aku teringat yang aku penah melawak dengan adik aku pasal hutang PTPTN ni...
"aku kawen nanti, hantaran aku hang tau berapa?"
adik aku buat muka blurr... "mana aku nak p tau kat hang.. "
"hehhe... aku nak mintak dia settlekan hutang PTPTN aku la"
maka, adik aku pon gelak sakan dengan jawapan aku...
"gila la hang ni akak, sapa la nak kawen dengan hang nanti? ahahha"
bila di fikir-fikir balik, ada ka manusia yang buat macam tu?
ermmm......
bermacam-macam idea yang tak masuk akal pon penah menerjah kotak fikiran tentang cara-cara untuk menyelesaikan hutang ni.. walaupon sekarang aku dah kerja, orang cakap dah boleh bayar la hutang PT nanti.. tapi otak aku ni masih tak boleh nak terima yang aku kena divide my salary for PT loan.. Oh My Gaji!
so, at the end mentol dalam otak mula menyalakan lampu tanda idea baru diterima.. alamak, dah macam cerita kartun astro ceria pulak... ok, stop kartun2...
aku mula terfikir untuk buat part time job to settle my ptptn loan.. but what part time job i can do?? sales girls at shopping complex? sold top up? meniaga burger maybe? or do online business?
but then, i think i want to join venture in online business.... ahahhaha
but still, what kind of thing i want to sold? or maybe sold a services?
idea-idea tersebut masih lagi dalam pertimbangan sebab bukan mudah untuk memulakan business online ni.. banyak aspek perlu di ambil kira.. buntu sekejap!
but, but... last few days, i went to mamak stall to buy my faverit magazine.. guess what?? i love reading DARA.COM... hey, hey, bukan nak cakap pasal majalah dara.com ni, tapi nak share info tentang business online.. moh kita tengok jap:

Tips Pemasaran Perniagaan Internet
1. wujudkan laman sosial seperti facebook, blog, etc..
2. mesti buatkan orang jelas dengan diri kita seperti produk @ perkhidmatan yang kita tawarkan.
3. gunakan fungsi foto dan video sebaik-baiknya.
4. gunakan bahasa @ cara penulisan yang boleh di fahami.
5. gunakan fungsi tagging sebaik-baiknya tetapi tag mereka yang berkaitan sahaja.
6. pelbagaikan bentuk penulisan di facebook

semoga info ni dapat memberi sikit sebanyak manfaat untuk kita semua dan lebih-lebih lagi yang nak join business online.. nak lebih info, sila beli sendiri majalah dara.com edisi febuari.. hehhehee.. RM5 ja pon...


Berhati-hatilah dalam berhutang. Sesungguhnya berhutang itu suatu kesedihan pada malam hari dan kerendahan diri (kehinaan) di siang hari. (HR. Ibnu Babawih dan Al-Baihaqi)

Roh seorang mukmin masih terkatung-katung (sesudah wafatnya) sampai hutangnya di dunia dilunasi. (HR. Ahmad)

Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik dalam membayar hutangnya. (HR. Bukhari)

ni baru 3 aku buh hadis pasal hutang.. seriusly, aku takut x sempat nak bayar hutang sebelum ajal datang jemput... so, kepada sesiapa terutamanya aku, sila la bayar hutang-hutang yang tertangguh tu..  

~`wasalam~








No comments:

Post a Comment

Komen yang baik-baik je yew.
Terima kasih sudi komen.. ^_^